Binnen de school worden verschillende initiatieven ontwikkeld om meer te lezen, met plezier te lezen en het leesniveau omhoog te doen gaan. Het tutorlezen is één van deze leesvormen.

Tutorlezen is voor zwakke lezers, leerlingen met een lage leesvaardigheid (tutées) de meest effectieve vorm van oefenen. De zwakke lezer wordt één op één ondersteund door een tutor (een leerling met een hoge leesvaardigheid).
Twee keer per jaar starten we met tutorlezen. Na de herfstvakantie en na de carnavalsvakantie. Aan de hand van de resultaten van de AVI en DMT toetsen van januari zijn nieuwe groepen gevormd.Groep 3 leerlingen komen de tweede helft van het schooljaar  ook in aanmerking voor het tutorlezen.

Tutoren hebben zich vrijwillig aangemeld en komen uit de groepen 7 en 8. Tutées zijn door de leerkrachten geselecteerd uit de groepen 3, 4 en 5.
De tutoren hebben vooraf instructie gehad en o.a. geleerd hoe zij de tutées positief kunnen begeleiden, ook op het gebied van foutcorrectie. Verder leren tutoren en tutées goed samen te werken, naar elkaar te luisteren en vriendelijk op elkaar te reageren.

Er wordt drie keer per week (maandag-, woensdag – en vrijdagmorgen) meteen na de inloop gedurende 20  minuten gelezen met een tutor.  Alle andere kinderen  zijn zoals altijd aan het stillezen in hun groep.

Het is wetenschappelijk bewezen dat veel lezen positieve effecten heeft op de ontwikkeling van de woordenschat, leesvaardigheid, schrijven en beheersing van de grammatica. Dus aan het lezen!!!!!

Maandag 7 maart start het nieuwe blok tutorlezen.